11.01.2023 - Výstava Auta doby c.k. v Bratislavě
Ve Stredoevrópskom dome fotografie (Central European House of Photography) v Bratislavě byla zahájena výstava Auta doby c.k. Autorem výstavy je Pavel Scheufler, z jehož sbírky také pocházejí vystavené snímky. Výstava v Múzeu fotografie na Prepoštské 4 potrvá do 30.6.2023.
Výstava připravená ze Sbírky Scheufler představuje různé aspekty fotografování aut na počátku automobilové éry: od prvotního okouzlení a stylizovaných reportáží po začlenění do nového životního stylu. Ukazuje, jak od počátku 20. století se auta využívala již v pestrém spektru od zábavy po praktické užití pro přepravu lidí i zboží. Nejstarší snímek je z roku 1898, nejmladší snímky jsou ze Sarajeva z 28. června 1914.
Fotograf zachytil všechny podstatné události z počátků automobilismu. Již první auto na českých silnicích Benz-Viktoria, zakoupený roku 1893 Theodorem Liebigem, zachytil při jeho dálkové jízdě do Francie fotograf. V roce 1897 Karl Benz prodal jeden dvouválcový motor řediteli továrny zaměřené na výrobu kočárů a vagonů v Nesselsdorfu (Kopřivnici), kde byl namontován do prvního vozu vyrobeného v českých zemích, nazvaném Präsident. Ten reprezentoval průmyslovou vyspělost českých zemí na Jubilejní výstavě ve Vídni, kam se vypravil 21. května 1898, opět za pozornosti fotografa. Ve stejném roce v Kopřivnici vyrobili jeden z prvních nákladních automobilů vůbec a poté sérii osobních vozů stejné koncepce, ale různých karosérii s různými názvy (Meteor, Versucher, Wien...). V roce 1900 se v Kopřivnici vyrobil také první závodní automobil.
První cyklus soukromě propagačních snímků vznikl zřejmě v Praze a byl spojen s jízdou vozu Benz továrníka Klubala v roce 1898. Snímky vytvořil na různých místech Hradčan a Malé Strany Rudolf Bruner-Dvořák.
Podle statistik jezdilo v roce 1900 v celém Rakousko-Uhersku již 190 automobilů. Dne 24. února 1904 se v Praze na Žofíně uskutečnila skromná první automobilová výstava, o dva měsíce později pak rozsáhlejší mezinárodní výstava v Průmyslovém paláci na pražském výstavišti.
Počátky výroby aut v Mladé Boleslavi po předchozí zkušenosti s bicykly a motocykly spadají do roku 1905, kdy zde zkonstruovali voiturettu typu A, a o rok později typ B se silnějším motorem. Od roku 1906 se vyráběla auta v Pražské automobilové továrně, známé o tři roky později jako Praga, a od roku 1907 také v automobilce RAF v Liberci, kde již předtím vyráběla auta firma Linser. Menších továren a továrniček, kde se pokoušeli prosadit s auty, byla již celá řada. Tehdy již začaly vznikat také propagační tovární snímky od fotografů profesionálů a auta na cestách fotografovali v klidovém stavu jejich vlastníci - fotomatéři. Jejich vlastníky byli sice movitější občané, ale také různí technologičtí nadšenci. Do počátku 1. světové války se v českých zemích vyrobilo již 7 520 automobilů.