14.04.2015 - Výstava Karel Čapek fotograf
Národní technické muzeum uspořádalo výstavu Karel Čapek fotograf. Na přípravě výstavy se podílel Pavel Scheufler, který o Čapkově fotografickém díle promluvil na vernisáži 14. dubna 2015 po 18. hodině.
Český spisovatel, dramatik, básník, překladatel, kritik, filozof a estetik Karel Čapek neposkytl světu jen slovo "robot", ale svým fotopříběhem o štěněti Dášeňka vytvořil na svou dobu unikátní fotografické dílo. Aktivně však fotografoval pouze dva roky, fotografování pro něho bylo jen jednou z mnoha aktivit, kterou chtěl poznat a popsat.
Kultivované Čapkovo oko si bystře osvojilo základy fotografického vidění a Čapek dokázal nejen fotograficky vidět a vnímat, ale i tvůrčím způsobem manipulovat s přístrojem. Po prvních zkušenostech s "černým uměním" pak dokázal ve své causerii Člověk a kamera, publikované v říjnu 1930, i sám sebe jako laického fotografa ironizovat. K většině dochovaných snímků použil dvouokou zrcadlovku Rolleiflex na svitkový film formátu 6x6 cm. Pracoval ale také s přístrojem na formát 11,5 x 8,8 cm. Své negativy třídil do tematických celků s názvy: Portréty, T. G. M. (= prezident Tomáš Garrigue Masaryk), Osobní, Zátiší, Zvířata, Květiny, Zahrada, Slovensko, Cesty, Typy, Architektura, Krajiny.
Nejznámnějším Čapkovým fotografickým dílem se stala Ďášeňka čili Život štěněte, s nímž se seznámili čtenáři na sklonku roku 1932. Fotografií zde bylo použito jako organické součásti knihy, jako obrazový doklad rovnocenný textu. Na vyznění snímků měla nesporně velký vliv i typografická úprava Karla Teige.
Za nejpozoruhodnější odkaz Čapka fotografa se považují portréty osobností, v nichž specifickou roli mají portréty prvního československého prezidenta, z nichž mnohé ilustrují Čapkovu knihu Hovory s TGM. Snímky zátiší a motivy z přírody mají z umělcova fotografického díla největší emotivní náboj a nejvěrohodnějši odráží Čapkovu osobnost, neboť zrcadlí další spisovatelovy záliby. Snímky z cest do Holandska a Norska a zejména pak dokumenty ze života na slovenské Oravě jsou výrazem silného dokumentaristického talentu a zaujmou svou nadčasovostí. Některé z těchto záběrů navíc zajímavě korespondují s Čapkovými kresbami, které pořizoval na svých cestách. Pro osobnost Karla Čapka je příznačné, že ho zajímal především člověk za kamerou a až v dalším plánu výsledná fotografie. Z odstupem osmi desetiletí se Čapkovy snímky staly uměleckými díly.
Studie Karel Čapek fotogtaf je ke stažení ZDE.