Základní data  vybraných fotografů a fotografek působících  v českých zemích do roku 1918. Kromě Pavla Scheuflera se na některých medailoncích podíleli další autoři.

Langhans, Jan

9. 7. 1851 Klášter u Vilémova - 22. 3. 1928 Černošice. Nejznámnější český portrétní fotograf a podnikatel v oboru fotografie epochy monarchie.

Dětství a mládí  prožil v Nových Dvorech u Kutné Hory, kde rodina žila a kde otec  byl ředitelem velkostatku hraběte Rudolfa Chotka.  Své vzdělání ukončil na vysoké škole technické v Praze, kde studoval potravinářskou chemii. Již za studií amatérsky fotografoval. Po studiích byl podle rodinné tradice po tři roky  „adjunktem cukrovaru ve Žlebech“. 20. května 1876 otevřel  fotografický ateliér v Jindřichově Hradci  v Klášterské ulici 78. S výjimkou části roku 1878 jej provozoval  vždy od jara do podzimu do roku 1879.
24. března 1880  získal  v Praze živnostenský list pro obor fotografie. Ve stejný den, kdy jej  oficiálně získat, si podal žádost o povolení fotografické živnosti v Praze ve Vodičkově ulici čp. 707 (č.37), kde zpočátku  krátce spolupracoval s Antonínem Beranem. Roku 1882 byl  přijat za člena Fotografické společnosti ve Vídni. Na jaře 1885 si otevřel první filiálku a to v Jindřichově Hradci, kde působil po pět sezón. Roku  1887 otevřel pobočku  v Mariánských Lázních, kde obvykle s manželkou  trávil   léto a fotografoval významné lázeňské hosty,  mezi nimi perského šacha a pozdějšího anglického krále Eduarda VII.  
Pracovitý, cílevědomý a podnikavý Langhans si ve fotografickém podnikání vedl mimořádně úspěšně a jeho podnik získal pověst nejprestižnějšího portrétního ateliéru  Prahy. Devadesátá léta a přelom století byla dobou největšího rozkvětu a největší společenské prestiže  závodu, kdy také došlo k dalšímu zakládání filiálek. Nejprve roku  1898 v Plzni  a Českých Budějovicích a o čtyři roky později v Hradci Králové.  Údajně pro malou ziskovost  byla pobočka v Českých Budějovicích k 1. červnu 1904 zrušena.  Oblíbená filiálka v Mariánských Lázních  byla prodána v roce 1911.
Po smrti Jindřicha Eckerta ho Langhans do roku 1912 vystřídal ve funkci  protektora Českého  fotografického spolku v Praze.  Stanul tak na vrcholu společenském i odborném. Jako portrétista byl všeobecně uznáván, v časopisech se poměrně hojně reprodukovaly portréty z jeho ateliéru a sám Langhans vydal několikeré série portrétů herců a hereček i dalších známých osobností. V prvním desetiletí 20. století byla produkce pražského ateliéru již  taková, že se mu přezdívalo „továrna na fotografie“. Pražský závod  nabízel prakticky všechny myslitelné fotografické služby: vedle běžných portrétů v ateliéru zvětšeniny v životní velikosti, olejomalby podle fotografie, kolorované fotografie, skleněné diapozitivy, fotografování mimo ateliér ve zvláštním k tomu účelu upraveném voze, krajinářskou a momentní fotografii. Pražský ateliér byl schopen vytvořit vedle banální živnostenské podobenky i skvělý portrét v piktorialistickém duchu.  V pražském ateliéru se podle dochovaných rukopisných vzpomínek natáčely „jedny z prvních českých filmů“.  Firma reagovala také na rozvoj amatérského fotografování  a kolem  roku 1905 jako novinku zavedla  v fotografování dokumentů a zvětšování  fotoamatérských prací. V letech 1902 - 07 provozovala obchod fotopotřebami. Vynalézavým způsobem využívala také reklamy.
Od 1. ledna 1908 zahájil tříletou učební dobu u firmy J. F. Langhans Viktor Meisner II., manžel  Langhansovy dcery Marie. Po vyučení získal zeť  v podniku klíčové managerské postavení. 1. dubna 1919  se Jan Langhans úředně vzdal fotografického podnikání a závod vedl Viktor Meisner II. z managerského hlediska a Marie Langhansová-Meisnerová z hlediska obchodního. Archiv fotografických desek firmy čítal v roce 1922 přes půl milionu desek a mezi nimi byly i portréty mnoha významných mužů a žen, vytvářené jako Galerie osobností. Části této Galerie  byly objeveny před  rekonstrukcí domu ve Vodičkově ulici, ostatní desky, celý milionový archiv skleněných desek, byl po zabrání firmy po roce 1948 zničen. V rámci restitucí byl Langhansův dům navrácen a péčí o torzo archivu a výstavní aktivitou v někdejších ateliérových prostorách v Praze se zabývá nezisková společnost Pro Langhans.

Odkazy (výběr):

P. Scheufler: Stará Praha Jana Langhanse. Baset, Praha 1998 (tam obsáhlá literatura prameny);  P. Scheufler: Jan Langhas. Torst, Praha 2005 (tam další literatura)

Více o životních osudech ke stažení zde:

Langhansův ateliér pro skupiny v Praze, kolem 1900 Langhansův ateliér pro skupiny v Praze, kolem 1900 - Originál Sbírka Scheufler. Jakékoli užití této fotografie (včetně stažení) je možné jen po souhlasu majitele.