Rusko 1896
Soubor pořídil na jaře 1896 František Krátký, který Rusko navštívil u příležitosti korunovace cara.
Dne 28. dubna 1896 vydal Purkmistrovský úřad královského města Kolín „akad. malíři a fotografovi F. Krátkému“ vysvědčení o jeho zachovalosti a potvrdil, že „cestuje po cizích zemích za tím jen účelem, by stereoskopické fotografie ... zhotovil“. Paralelní překlad v ruštině nasvědčuje, že účelem bylo potvrzení pro ruské orgány před plánovanou cestou do Ruska. Fotograf Krátký se tím zařadil mezi zástup Čechů, kteří ve ,,slovanské zemi” na východě hledali poznání, inspiraci v tvorbě , případně i politickou oporu pro své cíle. Myšlenky panslavismu hráli ve formování české společnosti v prostoru střední Evropy s jazykovým vlivem němčiny svou logickou roli, čeští rusofilové v něm viděli silný stát, jenž mohl pomoci slovanským národům ke svobodě. Mnozí z těch, kteří na vlastní kůži poznali ruskou realitu a popsali ji ve svých cestopisech, vystřízlivěli, jiným obdiv zůstal. Na cestu se Krátký pečlivě materiálně připravil, zakoupil si na ni i nový stereopřístroj vídeňské firmy J. Wanaus Wien na formát 9 x 18 cm.
Mezi českými fotografy éry Rakousko-Uherska nebyl František Krátký se svými záběry z Ruska jediný, pokud jde však o hmotný fotografický odkaz, je ten Krátkého rozsahem asi největší. S fotoaparátem v Rusku se ze známějších českých osobností pohyboval například Josef Pírka, E. S. Vráz, Alfons Mucha. Na Krátkého snímcích nedominuje obligátní krása památek, ale spíše zajímavosti v typech lidí. I když fotografoval i bědnou chudobu, byl celkově jeho fotografický obraz Ruska velmi pozitivní. S výjimkou reportáže na Chodinském poli s ušlapanými život viděl a zachytil ruský svět z té pozitivní stránky. Vedle korunovace cara Mikuláše II. a slavnostní výzdoby k její příležitosti obsáhle fotografoval hospodářskou výstavu v Novgorodě. Zachytil také památky a život Moskvy a Petrohradu a dalších měst. Některé snímky ze své cesty převedl do stereodiapozitivu a koloroval, některé zkopíroval a distribuoval jako stereofotografie ve fotografické nebo tiskové kvalitě.
Dobové fotografie pocházejí ze Sbírky Scheufler. Jakékoliv užití snímku, včetně stažení, je možné pouze po souhlasu majitele a uvedení zdroje.