Dějiny fotografie prostřednictvím čtení konkrétních zajímavých snímků. Od září 2014 též na http://reportermagazin.cz, seriál Tajemství historické fotografie.

Muž v zavinovačce

Mírně výstřední portrét. Kdo byl portrétovaný a proč byl takto -asi trochu posměšně- zpodobněn?

Muž s knírem coby nemluvně v zavinovačce je fotograf Edmund Tietz. Fotografií se zabývala i jeho choť Karolina Gallatová, pocházející z úspěšné fotografické rodiny. Možná měla dojem, že její choť se občas chová jako nemluvňátko, tudíž si s fotomontáží dala práci a originální portrét věnovala svému muži jako nevšední  dárek. Třeba k výročí jejich sňatku, který se konal roku 1878 v Chrudimi, kam se Edmund Tietz přestěhoval z rodného Danzigu, nebo-li Gdaňska. V předdigitálním věku byla podobná montáž poněkud zdlouhavější než dnes. Předpokládejme, že fotografka ji vytvořila ze dvou snímků, zavinovačky a hlavy, ,,jen” musela upravit velikost a vyretušovala spojení.  Snímek zavinovačky mohla mít ostatně připravený pro dětské zákazníky, kam umně umisťovala jejich tvářičky…  Výsledný vyretušovaný negativ okopírovala na tenounký albuminový papír, který se vždy musel podlepit. Logicky k tomu použila karton s označením firmy, což portrétu dává ještě bizarnější přídech. Ještě silněji cítíme, kdo byl oním šéfem rodinné firmy.  O neobyčejnosti této fotografky svědčí skutečnost, že již roku 1874 se Karolina Gallatová jako jedna z mála žen stala členkou prestižní Fotografické společnosti ve Vídni! Z českých zemí patrně jediná. Že by montáž Karolina vytvořila jen tak pro zábavu se psychologicky nezdá moc pravděpodobné, nějaké sdělení tím určitě sledovala.  Třeba Miluji tě, ale občas mi připadáš jako nemluvně. Nebo Nemít krásný knír, byl bys úplné nemluvňátko, které musím furt zachraňovat před nějakými průšvihy. O  ekonomické průšvihy asi nešlo, protože kolem roku 1885 si tato fotografující manželská dvojice zřídila filiálku ve Vídni a později se přestěhovali z Chrudimi do Vídně natrvalo. Představují téměř ojedinělý případ úspěšné expanze fotografického podnikání z malého českého města do centra monarchie!  Na známé Mariahilferstraße působil jejich ateliér v zahradě č. 110 ještě počátkem 20. století. Je zajímavé, že na některých vídeňských vizitkách inzerují  pouze v češtině, což naznačuje jednoznačnou orientaci na tamní českou klientelu.

Psáno pro časopis Reportér Magazín.

Fotografie pochází ze Sbírky Scheufler. Jakékoliv užití snímku, včetně stažení, je možné pouze po souhlasu majitele a uvedení zdroje. 

Karolina Tietzová-Gallatová: Manžel v zavinovačce, kolem 1879, vizitka Karolina Tietzová-Gallatová: Manžel v zavinovačce, kolem 1879, vizitka

Seznam čtení