Dějiny fotografie prostřednictvím čtení konkrétních zajímavých snímků. Od září 2014 též na http://reportermagazin.cz, seriál Tajemství historické fotografie.

Katedrála v Olomouci

Půvab technické nedokonalosti

Formální technická dokonalost může být i nuda. Profesionalita počínání velela vyrovnat při fotografování architektur svislice, tedy zařídit, aby se objekty kvůli náklonu přístroje v duchu perspektivy nekácely. Jenže když se vyrovnaly svislice, mohlo se stát, že kvůli ohnisku objektivu se objevila v horní části snímku vinětace, zčernání v rozích. Na tomto snímku je vskutku mohutná a nápadná, ale vlastně dává snímku zvláštní půvab… 

  Prezentovat záměrnou technickou chybu v dnešní době orientované na profi dokonalost a výkon je i pro některé současné fotografy zvláštní libůstkou. V předdigitálním věku se na  profesionální fotografické cti silně lpělo a fotograf Krátký v tomto případě na pozitiv k prodeji prezentoval jen výřez z negativu, jen střed dvojice záběrů. Další až roztomilou technickou nedokonalostí stereonegativu byl překryv expozice z jedné poloviny do druhé. Název ulice se tak vkomponoval do stromu. Překrytí vyplývalo z typu fotopřístroje, objektivu a kazety, neboť fotograf exponoval pomocí dvojicí objektivů s velmi širokým úhlem záběru. Dva objektivy na jednom přístroji, posunuté o vzdálenost mezi očima,  existovaly proto, aby při prohlížení snímku mohl vzniknout prostorový efekt. Nápis nahoře, provedený tuší na negativ, vznikl proto, aby si fotograf pamatoval, co vlastně zvěčnil. Číslo znamená pořadí v archivu… 

  Čteme-li obrázek, upoutá i název ulice podaný nejprve v němčině a až pod ním v češtině. Metropolitní katedrála s druhou nejvyšší kostelní věží u nás tvoří výraznou dominantu Olomouce. Výškový poměr fotograf zvýraznil malou postavičkou, která má v záběru důležité místo a upoutává pozornost.  Její umístění nebylo dílem náhody, ale přesné kompoziční kalkulace: nalézá se na špičce stínu budovy. Stíny ostatně hrají na celém snímku výraznou roli a dodávají mu prostorovou hloubku. V podstatě jde o mistrnou kompozici. A ta není o šťastné náhodě. Fotograf musel předem znát světelné poměry kolem chrámu, vytypovat si vhodné stanoviště, někdy i roční dobu, a ve vhodnou dobu na místo přijít.

Psáno pro časopis Reportér Magazín.

Fotografie pochází ze Sbírky Scheufler. Jakékoliv užití snímku, včetně stažení, je možné pouze po souhlasu majitele a uvedení zdroje. 

František Krátký, katedrála sv. Václava v Olomouci, kolem 1890, celý stereonegativ František Krátký, katedrála sv. Václava v Olomouci, kolem 1890, celý stereonegativ

Seznam čtení