Americké Vánoce v Praze
Nahlížíme na společnost u stolu poblíž vyzdobeného vánočního stromečku s dárky. Křesťanský Advent a samotné Vánoce jsou opředeny řadou zvyků, které mají v různých zemích různou tradici i čas slavení. V tomto případě se nacházíme na americké půdě a proto snímku vévodí portrét George Washingtona. Portrét prvního amerického prezidenta ostatně nalezneme i nad krbem v Oválné pracovně Bílého domu. Historický snímek pochází z kolekce, kterou fotograf Jaroslav Bruner-Dvořák nadepsal Americké vyslanectví. Můžeme tedy předpokládat, že se nacházíme v Praze, ale nevíme přesně v kterých prostorách a v kterém objektu, zda v historickém Schönbornském paláci, či v rezidenci velvyslance. A proč byl snímek vytvořen? Vše působí jako inscenovaná podívaná, která má ukázat, jak se v USA slaví vánoční čas. Pod portrétem vojáka a státníka je krb, ozdobený plachetnicí, pod níž jsou dvě nápadné punčochy. Ty odkazují k americkému zvyku zavěšovat na krb vánoční punčochu. Santa Claus tam totiž přiletí na střechu, s pytlem s dárky se protáhne komínem do krbu, do punčoch zavěšených nad krbem nadělí dárky a komínem se vrátí zpátky do svých saní tažených soby a jede o dům dál. Pokud se ke krbu připravila mrkev, vezme ji pro soby, případně ochutná pár připravených sladkostí, protože Santa Claus má rád sladké. Dárků pod stromem je tolik, že by se do punčoch ani nevešly a některé jsou zjevně určené pro děti. Na jednom totiž čteme nápis: A B C Animal Book. Zaujme také rozhlasový přijímač na skřínce. Levé části snímku dominuje společnost u stolu. Když se na stůl podrobněji podíváme, vidíme, že šálky a konvice odkazují nejspíš na odpolední čaj. Na stole dominuje mísa s ovocem. Muž i jedna z žen mají zavřené oči a působí dojmem meditace, nikoli oslnění od světla fotografa. Druhá z žen se dívá upřeně do fotoaparátu. Stěnu nad mužem zdobí adventní věnec. Fotograf si nedal práci s odstraněním provazu, který protíná prostor. Podobná oddělení známe z návštěvnických tras zámků a zde to zřejmě mělo obdobný účel, tedy dočasné zpřístupnění veřejnosti. Druhý snímek totiž zachycuje bezlidný prostor, což zřejmě bylo hlavním cílem fotografovy práce. A pro společnost u stole jen vytvořil upomínkový záběr. Ale kdo jsou ti zobrazení? Nevíme. I celkem banální upomínkový snímek může mít svá tajemství.
Psáno pro časopis Reportér Magazín.
Fotografie pocházejí ze Sbírky Scheufler. Jakékoliv užití snímku, včetně stažení, je možné pouze po souhlasu majitele a uvedení zdroje.